ثبت برند و علائم تجاری در ایران همچون سایر کشورها یکی از مواردی است که هر شرکت حقوقی و یا شخص حقیقی در تجارت و نیز بازاریابی به دلیل اعتبار و جلوگیری از هر گونه سوء استفاده باید نسبت به آن اقدام نموده و پیگیری های لازم را انجام نماید. در این مقاله قصد داریم تا به اینکه ثبت برند چه مزایا و ویژگی هایی دارد و مراحل و نکاتی که برای این کار لازم است را توضیح دهیم و بطور کلی ثبت برند و علائم تجاری در ایران را بررسی کنیم. لطفا با ما همراه باشید.
علائم تجاری به هرگونه اسم، نماد یا طرح، علامت و یا ترکیبی از آنها گفته می شود که برای شناسایی کالاها و خدمات خاص یک فروشنده و یا گروهی به کار برده می شود.
به طور کلی برند و نام تجاری شناسنامه شرکت و فروشنده حقیقی می باشد که بدین وسیله می تواند کالاها و خدمات خود را به عرضه رسانده و به مردم بشناساند.
برندهای تجاری هر شرکت به عنوان نمادی از شرکت بوده که از طریق آرم، ترکیب رنگی، صدا، مظاهر و سایر مواردی چون شیوه های نوشتاری پیام مورد نظر را به مخاطب منتقل می کند. به طوریکه مخاطبان با نگاه به برند و نام تجاری می توانند کالای مورد نظر را به ذهن بیاورند.
اهمیت ثبت برند و علامت تجاری
از مهم ترین فوایدی که ثبت برند می تواند برای فرد یا گروهی از فروشندگان در بازار داشته باشد، این است که می توانند حق استعمال انحصاری علامت تجاری را به همراه داشته باشند. این بدان معناست که اشخاص ثالث نمی توانند کالاهای مشابه تحت علائم تجاری به همین نام یا به طریق گمراه کننده ای مشابه علامت تجاری شرکت و کالاهای آن عرضه کنند.
همینطور نام تجاری فرصتی را برای اثر بخش کردن، متمایز کردن و نیز ماندگاری هر چه بیشتر کالاها و خدمات را به شخص می دهد تا از آن به بهترین شکل برای تبلیغ و موفقیت در بازاریابی استفاده نماید.
ثبت برند علاوه بر موارد گفته شده باعث می شود تا برای سهامداران ارزش افزوده ایجاد کند. دیگر آنکه تضمینی است برای مشتریان که می توانند محصولات قلابی و اصل را از یکدیگر تشخیص دهند.
ثبت برند و علامت تجاری برای شرکت ها شهرت و اعتبار ایجاد کرده و ابزار مناسبی برای تبلیغات گسترده و فروش می گردد. دیگر آنکه صاحبان امتیاز شرکت ها از طریق نام تجاری می توانند مزایای ویژه ای همچون تسهیلات بانکی نظیر وام را دریافت نمایند.
نام تجاری فارسی باید در لغت نامه دهخدا یک مستند معنایی دقیق داشته باشد، و نیز مناسب فعالیت شرکت بوده و مزایای محصول را تعریف کند.
همچنین اصیل بودن و تازگی نام تجاری از ویژگی های اصلی آن می باشد. به طوریکه در کالای مشابه علامت استعمالی از نام تجاری نبوده و علامت ثبت شده به عنوان برند به دلیل خصوصیات منحصر به فرد همان کالا و به جهت تغییرات حاصله در آن از علامت سابق کاملا مشخص و متمایز باشد.
به طور کلی چند دسته محصولات و کالاها هستند که به آنها علامت تجاری تعلق می گیرد. صنایع و محصولات شیمیایی، فلزات و مصنوعات فلزی، دستگاه و لوازم آلات فنی و علمی و صنعتی، مصنوعات نساجی، اسباب بازی ها و لوازم ورزشی و غیره جزو این دسته می باشند.
همینطور مصنوعات و اشیاء ساخته شده از مواد مختلف، مواد غذایی و هر کالایی که بر روی کیفیت و نوع ساخت تاکید و تمرکز داشته باشد جزو اقلام و محصولاتی هستند که باید بر روی آنها برای جلوگیری از هر نوع سوء استفاده ای نام و یا علامت تجاری قرار بگیرد.
به طور کلی می توان مدت زمان ثبت علامت تجاری و برند شرکت مربوطه را به دو بخش تقسیم بندی نمود. بخش اول که مربوط به مدت زمان بررسی کارشناسان و رئیس اداره علامت تجاری می باشد که به مدت یک ماه از زمان تاریخ انتشار و پرداخت هزینه رزوزنامه رسمی به طول می انجامد.
بخش دوم مدت زمان تشکیل پرونده فیزیکی علامت تجاری و پرداخت هزینه های رسمی روزنامه و پرداخت حق الثبت و مراجعه حضوری به اداره مالکیت معنوی و دریافت سند برند و سایر موارد قانونی به مدت 45 روز از تاریخ انتشار آن زمان می برد.
مدارک مورد نیاز ثبت برند
ثبت برند و علایم تجاری در ایران و اختراعات و هر گونه خدماتی که بخواهد حالت اعتماد و اعتبار به خود بگیرد بر عهده اداره و سازمان هایی در کشور می باشد که همه آنها باید زیر نظر مالکیت صنعتی سازمان ثبت و اسناد و املاک کشور باشد.
همچنین ثبت کلیه موضوعات مالکیت صنعتی اعم از اختراع، علامت، علامت جمعی و طرح های صنعتی نیز به عهده این سازمان بوده و نیز نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان جهانی مالکیت معنوی و اتحادیه های مربوط به کنوانسیون های ذی ربط، بر عهده مستقیم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است.
به دلیل آنکه اختلاف و مدت زمان لازم برای ثبت شرکت و ثبت علامت تجاری بسیار زیاد است، و هر یک از این موارد باید به صورت حضوری و در مدت زمان لازم طی شود.
دیگر اینکه ثبت علائم تجاری در ایران قضیه کاملا متفاوت از سایر کشورها دارد و آن هم به دلیل آنکه اداره مالکیت معنوی که وظیفه و مسئولیت اموری مانند ثبت علائم تجاری و اختراعات و سایر موضوعات اینچنینی را دارد فقط در تهران می باشد. بنابراین مدت زمان ثبت برند در ایران به نسبت ثبت شرکت طولانی تر است.